Alufelni polírozás gyorsan és látványosan
Alufelni (kezletlen, festetlen) polírozás gyorsan és látványosan
Egy szépen csillogó alufelni elegáns megjelenést kölcsönöz az autónak. A felni viszont az autó egyik olyan része, ami elkerülhetetlenül sérül és piszkolódik. A megoldás: rendszeres alufelni polírozás. De vajon hogyan álljunk neki a legjobb és leggyorsabb eredmény érdekében?
Mosás, mosás és mosás!
A felnit polírozás előtt ugyanúgy mosni és tisztítani kell, mint az autó bármelyik részét, csakhogy itt egy kicsit nehezebb a feladat. A felnivel lehetetlen elkerülni a port, a sarat és az olajat, tehát jóval makacsabb szennyeződésekkel kell számolnunk, mint az autó többi részénél.
Szereljük le, majd engedjük teljesen kihűlni a felnit, ezek után pedig következhet az alapos mosás. Kivételesen akár puha, autóhoz kifejlesztett kefét is használhatunk. Ez gyorsan eltávolítja a felesleges szennyeződéseket. Ezek után jöhet még egy mosás, másik kefével vagy szivaccsal, és pH-semleges felnitisztító szerrel.
Türelemjáték: a csiszolás
A polírozás következő lépése a csiszolás. Ehhez sajnos sok türelemre és jó kézügyességre van szükség. Minél bonyolultabb a felni mintázata, annál nehezebb dolgunk lesz. Ha nulláról vágunk bele, érdemes webáruházunk szakértőitől tanácsot kérni. Csiszolásnál ugyanis fontos, hogy ne tegyük tönkre a felni eredeti mintáját, de hatékonyan dolgozzunk.
Házilag végzett alufelni polírozáshoz a legtöbben fúrógépbe fogható polírozó korongot használnak, de léteznek nano polírozó gépek is, amelyek elég kis fejjel rendelkeznek ahhoz, hogy könnyen dolgozhassunk velük akár a kényes helyeken is.
A felniket általában elég 600-ig visszacsiszolni, ez szépen eltünteti a nagyobb karcokat is.
Kedvenc szavunk, a rongykorong!
Ha készen vagyunk a csiszolással, jöhet az alufelni polírozás utolsó előtti lépése: a polírpaszta felvitele. Ehhez textil polírozó fejet, népszerű nevén rongykorongot érdemes használni.
Tegyük a pasztát a rongykorongra, és dolgozzunk vele a felületen függőleges és vízszintes irányban is! Fontos, hogy mindig legyen elég paszta a rongykorongon - annak a felülete ugyanis könnnyen karcokat okozhat.
Az alufelni polírozás vége: coating
Bár az alumínium felni nem rozsdásodik úgy, mint az acél társa, de a felülete ennek is lemattulhat, elsötétülhet (oxidálódik a felülete=aluminum oxid). Főleg nyáron lehet gond, hogy a felni valamilyen savas anyaggal találkozik - például hullott gyümölcsre hajtunk, esetleg trágyalé, fűlé csapódik fel a kerekekre. Hogy a foltosodást és idő előtti mattulást elkerüljük, használjunk speciális felnibevonatot.
A felni bevonatot felvihetjük szivaccsal, szórópisztollyal, de akár vattás polírkoronggal is - a gyártó utasításának megfelelően. A felni bevonat hasonlóan működik, mint a karosszériánál a wax.
Milyen gyakran kell az alufelnit polírozni?
A házilag polírozott alufelni általában három hónap, fél év után kezd el újra mattulni. Ilyenkor általában egy tisztítás-polírpaszta-bevonat kombinációval még megóvható az eredmény. A téli szezon után, főleg, ha a téli gumit nem külön felnin tároljuk, feltétlenül jól jön egy alapos polírozás.
Ha valamilyen okból foltokat fedezünk fel a keréken, szintén érdemes visszacsiszolni és újra polírozni a felnit. Ilyenkor ez a művelet további maródástól is megóvhatja a felnit. Ugyanez a helyzet néhány mélyebb karc esetén - ilyenkor sem csak a megjelenés, hanem a felületvédelem számít.
A felni polírozása valóban igényel egy kis gyakorlatot és felkészültséget. Ha viszont rászánjuk az időt, az eredmény önmagáért beszél.